Hostingproviders slaan elkaar om de oren met de meest fantastische uptime-beloftes bij de hosting van een website. Wat heb je daaraan en wat wil het zeggen?
In Jip en Janneke taal: Uptime wil zeggen hoeveel tijd je website echt online is, dus bereikbaar voor je lezers. Het gevecht gaat om de negens achter de komma. 99% is wel het minimale wat hostingproviders zullen garanderen, het gaat dus om hoeveel negens er achter de komma komen.
Een maand heeft 2.592.000 seconden (ga uit van 30 dagen). Stel dat uw hostingprovider 99.9% up-time garantie geeft, wat wil dat voor u als klant dan zeggen? Uw website zou dan minimaal 2.589.408 seconden online moeten zijn. Het verschil tussen 100% en 99.9% is dan 2592 seconden, dat is dus 43.2 minuten downtime voor uw website. Bij een uptime-garantie van 99.9% is uw website dus maximaal nog geen drie kwartier onbereikbaar per maand.
Wat de hostingproviders minder duidelijk maken is wat de consequentie is als ze die garantie niet waarmaken. In de meeste gevallen krijg je je geld terug maar daar moet je wel veel voor doen als klant. In de meeste gevallen zal je een brief moeten sturen met een gedetailleerde omschrijving van wat er gebeurd is. Alleen al het schrijven van de brief is voor de meeste klanten een enorme drempel en dan moet je maar hopen dat er niet ergens nog in de kleine lettertjes iets heeft gestaan waardoor ze hun ‘boete’ kunnen ontlopen.
Staar je niet blind op de up-time
Voor heel veel beginnende website bouwers is het vinden van een goede hostingprovider een hele klus. Staar je niet blind op de uptime-garantie. Als je een hobby-site hebt over modeltreintjes is het geen ramp als je site even off-line is. Heb je een flink aantal webwinkels en ben je voor je inkomen 100% afhankelijk van het internet en dan is het een ander verhaal. Bedenk dus goed hoe belangrijk de uptime echt is voor jouw site. Waarschijnlijk zijn andere factoren zoals service en een goede helpdesk of een actief forum van de webhost zelf veel belangrijker dan de uptime of de prijs.
Conclusie: maak een reƫle inschatting van hoe belangrijk de up-time is voor jouw website en houd andere factoren zoals service en gebruiksgemak ook in het oog. Als de up-time voor jou van groot belang is zorg dan dat je precies weet wat de uptime- garantie inhoud bij die bewuste provider. Vaak is het alleen de garantie dat als het toch mis is gegaan, je je geld kan terugkrijgen en dat is niet waar je op zit te wachten. Je wilt je site on-line hebben, niet je geld terug voor die maand na een briefwisseling die je veel tijd heeft gekost.
Is die uptime-garantie dan helemaal waardeloos? Nee, als een hostingprovider een scherpe uptime garandeert, dan zal hij er alles aan doen om de site weer zo snel als het kan in de lucht te krijgen. Die 10 euro aan jou zal ze de kop niet kosten, maar als al hun klanten die maand 10 euro terugkrijgen is het snel gedaan met die provider. Het is dus wel een soort stok achter de deur om alle sites netjes in de lucht te houden.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten